Specjalizacja w architekturze wnętrz – dlaczego warto postawić na wąski zakres działalności kreatywnej?

Biznes projektowy

Przepełniony rynek architektów wnętrz i duża konkurencja sprawiają, że osobom stawiającym pierwsze kroki na zawodowej, biznesowej ścieżce, trudno jest się przebić i zdobyć potencjalnych klientów. Dotyczy to zresztą nie tylko architektów – podobne zjawisko można zaobserwować w innych profesjach. Dobrym sposobem na przyspieszenie rozwoju kariery jest wyspecjalizowanie się w jednej, wąskiej dziedzinie branży usługowej.

Popularne powiedzenie mówi, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego – jest w nim trochę prawdy. Dobry architekt powinien mieć wiedzę i umiejętności do zaprojektowania każdego wnętrza. Jednak skupienie się na jednym, konkretnym rodzaju, np. przestrzeniach biurowych czy medycznych, pomaga zdecydowanie podnieść wartość architekta na wąskim rynku specjalistów w danej dziedzinie. Przekłada się to na pieniądze – mniejsza konkurencja i status eksperta pozwalają na dyktowanie warunków i wycenianie usługi ponad standardową cenę rynkową. Poszukując architekta do projektu konkretnego wnętrza, klient chętniej wybierze specjalistę posiadającego bogate portfolio właśnie takich projektów, doświadczenie i cenne know-how – właśnie na tym polega przewaga. Powierzenie projektu ekspertowi w wąskiej specjalizacji minimalizuje ryzyko niepowodzenia i konieczność zaangażowania w proces projektowy – świadomy klient będzie gotowy zapłacić więcej za specjalistyczną wiedzę.

Wąskie specjalizacje w architekturze wnętrz

Zróbmy eksperyment – porównajmy wyniki wyszukiwania w Internecie dwóch fraz „architekt wnętrz” i „architekt wnętrz gabinety stomatologiczne”. Pierwsze wyszukiwanie da nam niemal 4 miliony wyników! Drugie – 380 tysięcy. Mimo że liczby są ogromne (warto pamiętać, że wśród wyników są nie tylko strony pracowni projektowych, ale też rozmaite artykuły na dany temat) wyraźnie widać proporcje. To obrazuje, jak ważna jest specjalizacja. Jakie specjalizacje są do wyboru? Całe mnóstwo! Dla przykładu – można specjalizować się w projektowaniu wnętrz medycznych, a nawet zawęzić zakres do np. gabinetów stomatologicznych, przychodni dziecięcych czy części wspólnych dla pacjentów szpitali. W przypadku wnętrz komercyjnych mamy do wyboru m.in. biura, restauracje, hotele, siłownie, butiki, sklepy lub tylko witryny sklepowe. W projektowaniu dla klientów indywidualnych można wyspecjalizować się w rezydencjach, domach letniskowych czy wnętrzach zabytkowych, albo wyłącznie we wnętrzach kuchni, łazienek czy pokojów dziecięcych. Kryterium specjalizacji może być także zasobność portfela klienta – np. projektowanie wnętrz luksusowych czy dla tzw. klasy średniej.  Ponadto można skupić się na nadzorach budowlanych – prowadzeniu prac innych projektantów w formie usługi inwestora zastępczego na budowach, realizowaniu projektów innych architektów lub biur, które nie świadczą usług nadzoru. To tylko przykłady – jak widać, możliwości są nieograniczone. Warto także pamiętać o tym, że w dobie sztucznej inteligencji tylko wirtuozi w swojej dziedzinie mogą spać spokojnie. Wiele wskazuje na to, że usługi średniej jakości zostaną zastąpione przez programy wykorzystujące AI.

Architekt wnętrz – ciągłość zleceń i bezpieczeństwo finansowe

Biorąc pod uwagę liczby z naszego eksperymentu, dobrze mieć na uwadze fakt, że w branżach kreatywnych niezwykle istotne są pozytywne opinie klientów i reklama poprzez polecenia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zadowolony z projektu inwestor poleci jego autora znajomym lub skorzysta z jego usług przy kolejnym projekcie. Wąska specjalizacja niesie za sobą również korzyści w postaci możliwości ciągłości pracy. Architekt projektujący konkretny rodzaj wnętrz może nawiązać współpracę z firmami, instytucjami czy agentami, którzy zapewnią mu stały dostęp do klientów. Idealnym rozwiązaniem jest zapewnienie sobie klientów, z którymi można rozliczać się okresowo, w formie wynagrodzenia miesięcznego lub godzinowego. Stałe, bezpieczne źródło dochodów i finansowania, niezależne od tempa prac wykończeniowych i akceptacji inwestorów, to gwarancja spokoju.

Temat ten szerzej omówimy w artykule o sposobach wycen usług projektowych.

Zobacz również: