Psychologia koloru – jak wpływają na nas barwy?

Wiedza projektowa

Kolory otaczają nas na każdym kroku i mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie, emocje oraz podejmowane decyzje. Wiedza na temat psychologii koloru może być nieoceniona w wielu dziedzinach, od projektowania wnętrz po marketing. Jak różne kolory oddziałują na nasze uczucia i zachowania? W jaki sposób wykorzystać to w praktyce?

Psychologia koloru to dziedzina, która zajmuje się wpływem kolorów na nasze emocje, zachowania i decyzje. Analizuje, jak różne barwy mogą oddziaływać na nasze samopoczucie oraz postrzeganie otaczającego świata. Jako projektanci wnętrz musimy wiedzieć, jak poszczególne kolory będą wpływać na użytkowników wnętrz, które projektujemy. Wiedzę na temat kolorów możemy także wykorzystać w budowaniu marki osobistej, wizerunku pracowni oraz w reklamie – strategie kolorystyczne mogą wpływać na decyzje klientów.

Jak powstała psychologia koloru?
Na przestrzeni wieków kolorami zajmowali się wielcy myśliciele i naukowcy, m.in. Arystoteles, Leonardo Da Vinci czy Isaac Newton. To, co dziś rozumiemy pod pojęciem psychologia koloru zapoczątkował Wolfgang Goethe, który w swoim traktacie „Teoria koloru” z 1810 wskazał, że to, co widzimy, jest uwarunkowane naszą własną percepcją, a nie tylko cechami fizycznymi danego obiektu – w skrócie: różnie odbieramy kolory. Obecnie najbardziej cenionym opracowaniem dotyczącym teorii koloru jest praca niemieckiej socjolog i psycholog Evy Heller (1948-2008), w której autorka opisuje związek pomiędzy kolorami a przekazywanymi przez nie uczuciami czy wrażeniami, które są nieodłącznym elementem naszego własnego języka i myślenia.

Kolor – wpływ na użytkowników
Kolory mają zdolność wywoływania emocji, które mogą wpływać na nasz nastrój i sposób myślenia. Każdy kolor niesie ze sobą określone skojarzenia oraz znaczenia, jednak warto pamiętać, że to, jak będziemy go odbierać, zależy od wielu czynników, m.in. wieku, płci, uwarunkowań kulturowych.
Niemniej, istnieje wachlarz skojarzeń wywoływanych przez poszczególne barwy:


Żółty – kojarzony z optymizmem, szczęściem, intelektem i energią, przyciąga uwagę i kojarzy się z radością oraz optymizmem.

Czerwony – kolor krwi i ognia, związany z siłą, niebezpieczeństwem, miłością i mocą. Kojarzy się z energią, emocjami i działaniem.

Niebieski – kolor nieba, symbolizuje lojalność, mądrość, zaufanie i prawdę, wywołuje uczucia spokoju oraz bezpieczeństwa.

Pomarańczowy – łączy wrażenia czerwieni i żółci, przywołując szczęście, kreatywność, sukces, fascynację lub entuzjazm.

Zielony – kolor natury, a więc wzrostu, harmonii, świeżości i płodności, symbolizuje zdrowie i równowagę. Może wpływać na relaks i wyciszenie, dlatego często stosowany jest w przestrzeniach publicznych, takich jak gabinety lekarskie czy spa.

Fioletowy – łączy w sobie czerwień i niebieski wskazując na siłę, szlachetność, luksus, kreatywność i niezależność, tajemniczość oraz duchowość.

Biały – kojarzy się ze światłem, a przez to z dobrocią, czystością i niewinnością.

Czarny – związany ze śmiercią, złem lub tajemnicą, ale także z elegancją i mocą.


Jak to się przekłada na wnętrza? Raczej trudno wyobrazić sobie, że urządzimy całe mieszkanie na żółto, aby klienci czuli w nim radość i optymizm, albo na czarno, żeby było eleganckie. W otoczeniu, w którym ma panować przyjemna atmosfera sprzyjająca relaksowi – a przecież tym właśnie ma być dom czy mieszkanie, którego projekt powierzają nam klienci – najlepiej sprawdzają się po prostu barwy neutralne, stonowane, zaczerpnięte wprost z natury. Nie rezygnujmy z mocniejszych akcentów kolorystycznych, jednak stosujmy je z umiarem. – W moich projektach zdecydowanie dominują szarości, beże, kremy, złamana biel i naturalne odcienie drewna i kamieni. Na dużych płaszczyznach, takich jak np. ściany czy fronty zabudowy meblowej unikam jaskrawych i bardzo mocnych kolorów, właśnie ze względu na emocje i odczucia, jakie mogą wywołać. Kiedy chcę użyć koloru na dużej powierzchni, sięgam po eleganckie, głębokie barwy, takie jak granat czy burgund. Żywe, intensywne barwy wprowadzam za pomocą detali, dekoracji, sztuki i kwiatów – mówi Katarzyna Kraszewska.

Psychologia koloru w marketingu
Marki wykorzystują psychologię koloru, aby efektywnie przyciągać klientów i wpływać na ich decyzje zakupowe. Każdy kolor może w innych sposób oddziaływać na percepcję produktu czy usługi, dlatego dobrze dobrana kolorystyka jest kluczowa dla budowania marki. Kolory mogą podkreślać wartości firmy i wyróżniać ją na tle konkurencji. Na przykład, wiele marek ekologicznych używa zieleni, aby podkreślić swoje zaangażowanie w ochronę środowiska. Kolory wpływają zarówno na użyteczność i estetykę stron internetowych, a więc na wrażenia użytkownika. Mogą zachęcić do pożądanych działań, takich jak zakupy czy subskrypcja newslettera. Warto wiedzieć, że kolor żółty kojarzy się z rabatami i produktami tanimi, pomarańczowy z kreatywnością, niebieski z powagą i uczciwością, a szarość – z profesjonalizmem.

Zobacz również: