Uznanie i docenienie pracy – dlaczego jest ważne?

Biznes projektowy

Informacja zwrotna o efektach pracy naszej i innych ma niezwykłą moc, zwłaszcza w zawodach kreatywnych, artystycznych, do których zalicza się projektowanie wnętrz. Feedback od klientów, od innych architektów i na płaszczyźnie szef – pracownik nadaje sens naszej twórczości.

Pracujemy i tworzymy dla pieniędzy, ale pamiętajmy o tym, że satysfakcja finansowa zaspokaja tylko nasze potrzeby życiowe. Praca artystyczna i kreatywność mają dużo do czynienia z ego, a ono nie karmi się pieniędzmi. Tworząc projekt wymyślamy coś nowego, coś, czego jeszcze nie było, zmieniamy otoczenie na lepsze, dlatego pozytywny feedback od odbiorców i świadomość, że nasze dzieło ma nie tylko wartość estetyczną, ale też emocjonalną, nadają naszej pracy głębszy sens. Warto w umowie z klientem zawrzeć zapis o tym, aby po zakończeniu realizacji podzielił się swoją opinią na temat zarówno walorów estetycznych projektu, jak i przebiegu współpracy z Tobą lub Twoim pracownikiem. Brak jakiejkolwiek informacji zwrotnej – zarówno pozytywnej, jak i negatywnej – to cios w naszą wrażliwość i odwagę dzielenia się swoją kreatywnością ze światem. Pochwała dodaje skrzydeł, a krytyka wywołuje emocje, motywuje do pracy i rozwoju – są więc zdecydowanie lepsza niż obojętność.

Pochwały i konstruktywna krytyka pracowników

Docenienie naszej pracy przez innych architektów jest tak samo ważne, jak uznanie w oczach klientów. Dotyczy to zarówno relacji pomiędzy konkurencyjnymi biurami, jak i wewnątrz jednej pracowni projektowej.
Jeśli zatrudniasz pracowników, musisz mieć świadomość, że sama pensja, procent od projektu czy możliwość udziału w sesji zdjęciowej realizacji nie wystarczą, aby docenić pracownika i utrzymać w nim motywację i chęć do pracy. Jakość pracy zależy od samopoczucia i dobrostanu pracownika i znowu feedback odgrywa tu ogromną rolę. Jeśli nie jesteś do końca zadowolony z działania osoby, którą zatrudniasz i wiesz, że któryś z elementów może być zrobiony lepiej, ale nie chcesz tylko krytykować, zastosuj metodę kanapki: zacznij miło rozmowę, zapytaj, jak idzie praca nad projektem, przekaż swoje uwagi i podsumuj rozmowę podkreślając to, z czego jesteś zadowolony. To trochę jak wkładanie małego kawałka papryczki chili do słodkiej bułki – przez chwilę czuć ostrość, ale słodki smak przeważa.
Warto również po zakończeniu realizacji prowadzonej przez pracownika przekazać mu feedback od klienta. Jeśli jest zadowolony ze współpracy, z efektu – koniecznie powiedz o tym autorowi projektu! Podziel się opinią klienta na forum – Twój pracownik będzie miał poczucie, że nie tylko Ty doceniasz jego pracę, ale też ludzie z zewnątrz. A to świetnie wpływa na ego, poczucie wartości, pewność siebie i motywację do pracy.

Doceniaj konkurencję!

Nie mniej ważna jest pozytywna ocena pracy innych architektów, zwłaszcza z konkurencyjnych firm. Nie ważne, ile mamy lat i ile terapii za sobą – pochwały zawsze świetnie na nas działają, ponieważ zaspokajają nasze potrzeby z drugiego poziomu piramidy Masłowa – poczucia bycia przydatnym i przynależności do grupy. Doceniając pracę konkurencji sprawimy, że nasza branża będzie rosła w siłę, będzie bardziej zjednoczona i wspierająca, będziemy robić coraz lepsze projekty. Pokażemy też zaczynającym swoją przygodę z projektowaniem, z kogo warto brać przykład i kogo się uczyć. Kiedy ktoś jest dobry i doceniany, może na chwilę stać się gwiazdą, którą inni będą traktować jak mistrza i wzór do naśladowania, a to sprawi, że będzie więcej świetnych architektów. To trochę jak ze skokami narciarskimi – kiedy Adam Małysz jako pierwszy z polskich skoczków zaczął odnosić międzynarodowe sukcesy, stał się przykładem dla innych, pokazał, że się da, można i warto – i dzięki niemu mamy teraz wielu świetnych skoczków w światowej czołówce. Kiedy jest dobry wzór do naśladowania, pokazywanie go światu sprawia, że rośnie zarówno jego ranga, jak i ranga jego uczniów oraz całego środowiska.
Dlatego pomóżmy wybijać się poszczególnym jednostkom, a znaczenie i siła naszej branży wzrosną – zwróćcie uwagę na to, że np. szkoły czy uczelnie podkreślają, że na listach ich absolwentów są znane osoby, które osiągnęły sukces. To bardziej przyciąga uwagę niż dobra średnia z egzaminów. Chwalmy się nawzajem, doceniajmy naszą pracę, wyrażajmy uznanie – razem zdziałamy o wiele więcej niż w pojedynkę.

Zobacz również: