Asertywność w biznesie

Biznes projektowy

Istnieje zbiór pewnych kompetencji, które odgrywają kluczową rolę w prowadzeniu biznesu – jedną z nich jest asertywność, mająca duży wpływ na jakość naszej komunikacji z klientami i pracownikami. Nikt się z nią nie rodzi – to umiejętność nabyta, dlatego warto nad nią pracować i ją w sobie rozwijać.

Asertywność to zdolność wyrażania swoich opinii, odczuć i potrzeb otwarcie, ale z szacunkiem do innych osób, utrzymując równowagę między swoimi a ich potrzebami. To niezwykle istotny element skutecznej komunikacji interpersonalnej, który pomaga w budowaniu zdrowych relacji oraz unikaniu konfliktów. Obejmuje umiejętność wyrażania i przyjmowania opinii, odmawiania, wyrażania pochwał i krytyki w sposób konstruktywny.

Dlaczego architekt musi być asertywny?

Zdolność do otwartego wyrażania opinii i jasnego komunikowania potrzeb jest kluczowa na wielu obszarach pracy architekta, bez względu na to, czy prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą czy firmę zatrudniającą pracowników. Asertywny architekt potrafi bronić swoich interesów, jednocześnie będąc otwartym na potrzeby klienta – to pomaga budować zaufanie w relacjach biznesowych, zawierać korzystne umowy, a także jasno ustalać zakres i szczegóły projektu. W skrócie – taka osoba potrafi sprzedać swoją usługę na dobrych warunkach i zrealizować ją zgodnie z oczekiwaniami klienta. A jeśli te oczekiwania na którymś etapie procesu stają się rozbieżne, asertywny architekt musi umieć uzasadnić swoje zdanie i wypracować kompromis. Umiejętność wyrażania uczuć i potrzeb oraz stawianie granic pomaga także utrzymać zdrowe relacje, co wpływa na dobre samopoczucie, produktywność i kreatywność.

Jak nauczyć się asertywności?

Nauka asertywności to proces, podczas którego należy przede wszystkim rozwijać samoświadomość i pewność siebie – zrozumieć swoje wartości, potrzeby i cele, rozpoznać swoje emocje i reakcje w różnych sytuacjach. Niezbędne jest również ćwiczenie wyrażania swoich myśli i uczuć w sposób zrozumiały i bezpośredni, ale nie agresywny, a także praca nad zdolnością stanowczego i kulturalnego stawiania granic, bez zbędnej uległości. Trzeba nauczyć się uprzejmie odmawiać i wyjaśniać swoje zdanie stanowczo, unikając tłumaczenia czy usprawiedliwiania. Warto skupić się nie tylko na komunikatach werbalnych, ale też na mowie ciała i tonie głosu, podkreślającymi pewność siebie. Należy ćwiczyć umiejętność słuchania i starać się naprawdę zrozumieć punkt widzenia innych osób oraz szanując ich zdanie, dążyć do kompromisu.
W pracy nad rozwojem asertywności istotny jest feedback, dlatego warto poprosić zaufane osoby o opinie na temat twojej asertywności – należy wziąć je pod uwagę w dalszej pracy. Ważne jest, aby nowe umiejętności wprowadzać stopniowo, ćwicząc je na co dzień.

Podsumowanie:

Aspekty biznesowe, w których asertywność jest niezbędna:
– skuteczna komunikacja z zespołem i klientami,
– budowanie zaufania,
– negocjacje,
– rozwiązywanie konfliktów. Sposoby na naukę asertywności:
– rozwijanie samoświadomości,
– ćwiczenie umiejętnego słuchania,
– ćwiczenie wyrażania siebie,
– rozwijanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
– ćwiczenie odmawiania,
– feedback od zaufanych osób.

Zobacz również: